Romana Sawicka po 25 latach przestaje pełnić funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2

Rozmowa z Romaną Sawicką, dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 2, która wraz z końcem tegorocznych wakacji, po 25 latach pracy na tym stanowisku, przestanie kierować placówką.
ZOBACZ TUTAJ ZDJĘCIA Z ZAKOŃCZENIA ROKU SZKOLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2>>>
Spoglądając na minione lata, gdy była pani dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 2, jakie wydarzenia uznałaby pani za przełomowe zarówno w funkcjonowaniu szkoły, którą pani kieruje, jak i całego polskiego systemu oświaty?
Moja 25-letniej kadencja na stanowisku dyrektora szkoły to kadencja przełomowa. System oświaty przechodził transformację ze starego systemu na system demokratyczny. Zmiany dotyczyły dostosowania podstawy programowej z ośmioklasowej szkoły na szkołę sześcioletnią i gimnazja. To lata zmian związane z informatyzacją systemu edukacji i doskonaleniem nauczycieli w tym zakresie. To również nowe podejście do uczniów, tj. indywidualizacja czyli wspieranie ucznia z trudnościami oraz zdolnego. To okres przystosowania szkoły do przyjęcia dzieci sześcioletnich. Wejście do Unii Europejskiej to otwarcie uczniów na świat i kolejne szkolenia takie jak eTwinning czy Erasmus+ i podejmowanie współpracy międzynarodowej.
Ostatnia reforma wprowadziła dwuzmianowość w placówce oraz „przeładowany program” dla uczniów klas VII i VIII. To potworne doświadczenie dla uczniów, nauczycieli i dyrekcji. Obecnie planuje się zmienić wszystko: cele, programy a co najgorsze – doświadczonych nauczycieli. Oznacza to nie reformę lecz rewolucję. Na całym świecie wiadomo, że doświadczenie i młodość dają dobry kierunek rozwoju świata. Polacy są cenieni na całym świecie za dogłębność i uniwersalność wiedzy, a próbuje się to teraz zmienić. Szkoła będzie przyjazna dla uczniów w wyniku godziwych zarobków i wspierania zespołów ludzi, lubiących swoją pracę a takimi mam przyjemność kierować – ludzi kompetentnych merytorycznie i pedagogicznie, ciągle doskonalących się. Do tego potrzeba dobrego słowa, autorytetu zawodu, ale przede wszystkim dużych nakładów finansowych, tak jak to się dzieje w innych krajach. Ślepe zapatrzenie w swoje idee to marnowanie ogromu środków oraz energii i zaangażowania ludzi tworzących gimnazja, które sprawdziły się, bo osiągnięcia polskich gimnazjalistów są znane w Europie i na świecie. A także niebranie pod uwagę bezpieczeństwa młodszych uczniów.
Jak w czasie pani pracy zawodowej zmieniali się uczniowie i nauczyciele, którzy wchodzili do tego zawodu? Z jednej strony coraz częściej narzekamy na młodzież – kwestie wychowawcze, szacunek dla nauczyciela i poziom wiedzy, ale także na nauczycieli, ich wiedzę i umiejętności przekazania tej wiedzy.
Myślę, że zarówno uczniowie jak i nauczyciele zmienili się, bo świat się zmienia. Uczniowie z wiedzy pamięciowej bardzo szybko wskoczyli na wykorzystanie wiedzy z internetu (umiejętność szukania informacji). Oczywiście to bardzo dobry kierunek, ale nieczytanie lektur tylko opracowań nie da pełnego rozwoju oczekiwanych przez nas nauczycieli umiejętności. Obserwujemy niski poziom umiejętności rozmowy i dyskusji a także logicznego myślenia i wnioskowania. Na pewno mamy dużo na tym polu do zrobienia i to z pewnością przy współpracy i pomocy z rodzicami uczniów. Niepokoi nas u dużej grupy uczniów brak koncentracji uwagi, czego powodem mogą być: internet i komórki. Dużym problemem jest brak u uczniów umiejętności społecznych (zatem częstszą metodą pracy powinna być praca w grupie). Najsmutniejszym elementem obserwowanym ostatnio jest brak szacunku do nauczycieli, co jest pewnie pokłosiem ostatnich wypowiedzi polityków w mediach.
Jeśli chodzi o nauczycieli, to zmiany są duże. Nauczyciele permanentnie się kształcą i zmieniają metody pracy z uczniami. W szkole tylko w trzech pracowniach nie ma tablic interaktywnych (zaplanowane na ten rok). Nauczyciele podejmują wiele działań innowacyjnych tj. projektów i zajęć poza budynkiem szkoły. Metoda tablicy i kredy poszła w zapomnienie. Pracujemy z e-dziennikiem dla bliższej współpracy z rodzicami. Kadra pedagogiczna jest zgrana i panuje odpowiednia atmosfera pracy.
Pani osobistym zdaniem, szkoła powinna tylko uczyć, czy jednak uczyć i wychowywać? Kto jest odpowiedzialny za wychowanie młodego pokolenia, bo chyba mamy z tym coraz większy problem, a może po prostu „za naszych czasów trawa była bardziej zielona”?
Szkoła była i jest nierozerwalnie związana z nauczaniem ale i wychowaniem czyli kształtowaniem postaw młodego człowieka jak również wpajaniu odpowiednich wartości ważnych w codziennym życiu. Jednak za wychowanie zdecydowanie odpowiedzialny jest dom rodzinny. To w domu powinny być stawiane granice. obowiązujące zasady i konsekwencja w działaniu. Szkoła ma wspierać rodziców w wychowaniu a nie wychowywać. Widzę jednak kierunek zmian, który nie jest odpowiedni, jeśli chcemy zachować tradycyjną polską rodzinę. Uważam, że kryzys w rodzinie może być przerzucaniem odpowiedzialności na szkołę czego nie powinno być.
Co uważa Pani za swój zawodowy sukces – zwłaszcza na stanowisku dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2?
Sukcesem najważniejszym dla mnie jest zbudowanie zespołu nauczycieli szkoły, osób odpowiedzialnych, kompetentnych i mądrych. Mówię zdecydowanie NIE dla postaw, które szkalują grupę zawodową, kształtującą nowe pokolenie Polaków zamiast ich wspierać. Podobnie mogę powiedzieć o pozostałych pracownikach.
Kolejnym sukcesem było utworzenie pierwszego w województwie Uczniowskiego Klubu Sportowego „Juvenia”. A były z tym problemy. Obecnie przy szkole działają dwa kluby sportowe.
Udało się przeprowadzić termomodernizację szkoły z wymianą pieca węglowego na gazowy.
Zmodernizowaliśmy boiska szkolne i plac zabaw.
Przeprowadziliśmy remont stołówki, szatni (szafki indywidualne) i łazienek.
Pozyskiwanie środków pozabudżetowych w projektach unijnych – „Pierwsze uczniowskie doświadczenia – drogą do wiedzy” 2009- 2011, Indywidualizacja procesu nauczania dla klas I-III , 2012/13 -„Zdobywając wiedzę, poznajemy świat” 2010-2012 , o wartości: 1.296.983 zł- Moja szkoła – moje miasto – mój wybór”, 2019-2020 r. Projekt „Szkoła twórczych umysłów”- rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Całkowita wartość projektu to 1 141 339,02 zł. a kwota dofinansowania to 1 051 339,02 zł. Szkoła Podstawowa nr 2 od 1 września 2018 roku bierze udział w dwuletnim projekcie wspólnie ze szkołą w Hankham z Anglii. Projekt pt. „Partnership to Evaluate, Advise and Review Language Learning” realizowany jest w ramach programu ERASMUS+, Akcji 2: Partnerstwa współpracy szkół.
Projekty rządowe:
– Pływające soboty, 2010, o wartości 50.000 zł;
– Moda na pływanie, 2011, o wartości 47.000 zł;
– Multisport od 2014;
– Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica” wykorzystanie wsparcia finansowego w roku 2017 na zakup pomocy dydaktycznych na kwotę 17 500 zł.
– Projekt rządowy na doposażenie w pomoce dydaktyczne do przedmiotów matematyczno – przyrodniczych na kwotę 69 000 zł.-Rok 2018
– „Książka moich marzeń” na książki do biblioteki szkolnej, 2015, o wartości 2.530 zł;
– Dofinansowanie zakupu książek do biblioteki szkolnej w ramach rządowego programu wieloletniego – „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” 2016 na kwotę 15.000 zł;
– Projekty rządowe: modernizacja bazy
– Modernizacja sanitariatów szkolnych 2016,
– Modernizacja placu zabaw 2016,
– Modernizacja i wyposażenie szatni 2014,
– Modernizacja i wyposażenie kuchni 2012, 180.128zł
– „Radosna szkoła” – urządzenie placu zabaw i urządzenie pracowni „Gry i zabawy” 2010/2011, 116.332zł
– Modernizacja jadalni szkolnej 2013;
– Modernizacja „patio”- 2009, 70.871zł
– Urządzenie boiska do piłki nożnej i bieżni lekkoatletycznej 2008, 194.531zł.
– Urządzenie boiska wielofunkcyjnego – 2007, 243.192 zł.
– Budowlane projekty ekologiczne:
– Termomodernizacja – wymiana okien, ocieplenie ścian i stropu-2003, 619.428 zł.
– Termomodernizacja – wymiana kotła grzewczego i instalacji centralnego ogrzewania, 2004, 96.732zł.
– Planowane są dalsze remonty mające na celu poszerzenie bazę szkoły.
Realizowane są projekty:
– Owoce i warzywa w szkole
– Piję mleko, bo jest pyszne
– „Porcja pozytywnej energii”
– „Czyste Powietrze Wokół Nas”
– „Zdrowo jem, więcej wiem”
– „Trzymaj formę”
– „Czas na zdrowie”
– Dni Bezpiecznego Internetu
– Edukacja Ekologiczna uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 przy współfinansowaniu WFOŚiGW w Łodzi i Urzędu Miasta w Rawie Mazowieckiej, w latach 2000, 2003, 2006;
– Rawka żywa rzeka”, Program ekologiczny dofinansowany przez WFOŚiGW w Łodzi, 2009, o wartości 6.215 zł
– „Ekozakątek młodych ekologów z dwójki”. Program ekologiczny dofinansowany przez WFOŚiGW w Łodzi, 2014/2015, o wartości 18.864 zł
– „Komisja – emisja” czyli rozliczamy niską emisję z, WFOŚiGW w Łodzi, w roku szkolnym 2017/2018 o wartości 29.990,00 zł.
– Projekt ekologiczny z WFOŚiGW w Łodzi „Z ekodwójką pod chmurką” polegający na zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do szkoły na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej. rok szk 18/19. Koszt realizacji projektu 48 815 zł. ( w tym dotacja 43 815 zł.)
– Projekty realizowane z partnerami zewnętrznymi: Ja wśród innych, inni wokół mnie – odrzucamy przemoc i agresję”, realizowany przez Fundację im. dr. Edwarda Otto w Rawie Mazowieckiej w ramach Rządowego programu na lata 2014-16 „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” w IX-XII 2015, o wartości: 19.258 zł
– Projekty eTwinning
– Edukacyjna Sieć Antysmogowa.
Szkoła posiada wiele znaczących Certyfikatów :
– „Szkoła promująca zdrowie 2013-2023”
– Aktywna Szkoła
– Szkoły odkrywców talentów”
– „Szkoła gotowa na TIK”
– Szkoła Strażników Sieci
– „Chronimy Dzieci”.
Od 2014 badamy jakość edukacji matematycznej uczestnicząc projekcie „Lepsza Szkoła” osiągając wyższe wyniki od śr, wojewódzkiej i krajowej.
ZOBACZ WYNIKI KONKURSU LITERACKIEGO O RAWIE MAZOWIECKIEJ I FOTORELACJĘ Z ROZDANIA NAGRÓD>>>
